Friday, April 3, 2009

Berakhirnya Suatu Penantian

Salam...

Patik ada berita yang menyedihkan. Pagi tadi, time nak mandi pi kerja... patik rasa kurang selesa dibahagian perut. Cam rasa period nak datang. Walhal dah lebih dari 1 minggu darah yang turun tu tak nak berhenti lagi. Dalam pikiran, mesti sumting yang tak kena dengan kandungan patik. Hati jadi tak sedap dah time tu. Darah lak makin kerap turun. So patik pun jadi berat hati nak pergi kerja. Bimbang sesuatu yang buruk terjadi time kat tempat kerja nanti.

Tengah dok sabun badan, tetiba plup... seketul benda terjatuh ke lantai bilik air. Dia dah... patik dah gugur... Tapi betul ka patik dah gugur?. Napa tak sakit cam orang lain gtau. Dia orang kata, kalau nak gugur memang sakit yang teramat. So patik jadi kompuis. Patik belek2 ketulan yang ada di lantai tu. Rupa cam pelik ja... tak macam darah period pun. Ah, sah la... memang patik dah gugur!

1st memang rasa terkejut... sedih pun ada gak... tapi bila dipikirkan balik mungkin ada hikmah disebaliknya. Mungkin jika janin tu hidup dan membesar pun... takut ia tak sempurna sifatnya.

Bila suami patik balik ja dari masjid sembahyang subuh... patik pun gtau dia. Wajahnya kelihatan agak terkejut. Tapi dia bersyukur sebab selamat dan tak ada apa-apa yang buruk terjadi pada patik. Dia ada gtau, mungkin dari doanya juga sebentar tadi agar dikurniakan anak yang sempurna.

Dalam kul 8 pagi camtu. Patik ke Hospital Lam Wah Ee berjumpa dgn pakar yang sepatutnya patik akan jumpa pada 8/4/09 ni. Patik pergi bertemankan kakak yang terpaksa mengambil EL (thanks ya...), abang ipar & suami. Sebelum pergi hospital, kita orang singgah makan dulu kat Restoran Subaidah pekena roti canai & capati. Bila dah kenyang, baru kita orang ke hospital.

Di hospital, memang ramai yang sedang menunggu. Kita orang yang datang agak lewat... potong Q sb emergency kes, selamat takyah tunggu lelama. Doc buat scan dan sah mendapati patik dah keguguran. Patik pun tanya samada patik perlu wat D&C ka? Doc menjawab tak perlu, sebab kandungan patik keluar habis. Alhamdullillah syukur sesangat sebab tak perlu buat D&C. Doc bagitau, darah mungkin akan turun dalam 5 hari lagi. Doc bagi ubat antibiotik untuk dihabiskan agar tidak terkena jangkitan. Keguguran ni disebabkan Blighted Ovum. Nak tau lebih lanjut tentang apa itu BO... korunk surf la sendiri di internet.

On da way balik, kita orang singgah tesco... ronda2 cari barang. Pastu singgah makan nasi tengahari dan baru balik. Dan kini, patik dah makan ubat dan dinasihatkan agar berpantang, huhuhu....

0 comments: